29-08-05

Nieuwe concurrent Porsche 911: Jaguar XK

Eindelijk is de nieuwe Jaguar XK er. Het was lang wachten op deze nieuwe versie, maar hij belooft dan ook de eerste Jaguar te worden van een nieuwe generatie Britse luxewagens.

Het was 9 jaar wachten op een nieuwe XK, maar er was dan ook geen reden tot klagen want zijn voorganger was een uiterst elegante wagen die de aanhangers van het merk met heimwee deed terugdenken aan de gouden tijd van de Le Mans overwinningen en natuurlijk de onvergetelijke E-type...
Maar onder het mooie kleedje ging nog steeds de verouderde techniek van de XJS schuil, een wagen van 25 jaar oud, en dit liet zich duidelijk voelen. Maar nu zet Jaguar, net zoals met de XJ, orde op zaken door de XK een aluminium monocoque carrosserie mee te geven. Wat voor een gewicht van 1.595 kg moet zorgen. Daarmee is de XK nog steeds geen Lotus Elise, maar dit is ook zeker niet de bedoeling en hiermee gaat de XK alvast tegen de trend van steeds zwaardere wagens in (de vorige XK woog een goede 1.640 kg).
Onderhuids vinden we nog meer moderne technologie zoals de optionele bochtenverlichting, het Forward Alert systeem (dit gebruikt de sensoren van de adaptieve cruise controle om iedere tien seconden de weg te scannen en te waarschuwen voor mogelijk obstakels) en het Deployable Bonnet systeem (dat de motorkap bij inpakt iets omhoog scharniert waardoor voetgangers zachter "landen" na een aanrijding).
Maar mogenlijk gaan niet alle liefhebbers blij zijn, want de styling is vrij modern voor een klassiek merk als Jaguar, zo heeft de nieuwe XK vrij veel scherpe lijnen terwijl we van het Britse merk toch veeleer zachte contouren gewoon zijn. En de zo befaamde J-gate maakt plaats voor een L-gate zestraps-automaat die nu ook handmatig schakelen aan het stuur toelaat.
De motor is voorlopig nog steeds de gekende 4.2 V8 van 300 pk, volgend jaar mogen we de cabrio en mogenlijk ook de XKR (met kompressor en ongeveer 400 pk) verwachten.

De nieuwe XK probeert zijn modernere concurrenten bij te benen, hopenlijk verliest hij zijn trouwe fans hierdoor niet. De Porschisten onder ons kunnen alvast op beide oren blijven slapen, met zijn 6,2s naar 100 en zijn minder agiel weggedrag, zal de XK (buiten Engeland) niet veel kopers uit de Porsche showroom jagen. Maar net zoals zijn voorganger is ook de nieuwe XK een Aston Martin voor de helft van de prijs...

 

Jaguar XK
Motor: V8
Cilinderinhoud: 4196cc
Vermogen: 300 pk bij 6000 t/m
0-100 km/u: 6,2s
Topsnelheid: 250 km/u (begrensd)


Meer info en foto's op:
http://www.exoticcarsite.com/pages/jaguar-xk-2006.htm...

12:40 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.