29-08-05

Nieuwe concurrent Porsche 911: Jaguar XK

Eindelijk is de nieuwe Jaguar XK er. Het was lang wachten op deze nieuwe versie, maar hij belooft dan ook de eerste Jaguar te worden van een nieuwe generatie Britse luxewagens.

Het was 9 jaar wachten op een nieuwe XK, maar er was dan ook geen reden tot klagen want zijn voorganger was een uiterst elegante wagen die de aanhangers van het merk met heimwee deed terugdenken aan de gouden tijd van de Le Mans overwinningen en natuurlijk de onvergetelijke E-type...
Maar onder het mooie kleedje ging nog steeds de verouderde techniek van de XJS schuil, een wagen van 25 jaar oud, en dit liet zich duidelijk voelen. Maar nu zet Jaguar, net zoals met de XJ, orde op zaken door de XK een aluminium monocoque carrosserie mee te geven. Wat voor een gewicht van 1.595 kg moet zorgen. Daarmee is de XK nog steeds geen Lotus Elise, maar dit is ook zeker niet de bedoeling en hiermee gaat de XK alvast tegen de trend van steeds zwaardere wagens in (de vorige XK woog een goede 1.640 kg).
Onderhuids vinden we nog meer moderne technologie zoals de optionele bochtenverlichting, het Forward Alert systeem (dit gebruikt de sensoren van de adaptieve cruise controle om iedere tien seconden de weg te scannen en te waarschuwen voor mogelijk obstakels) en het Deployable Bonnet systeem (dat de motorkap bij inpakt iets omhoog scharniert waardoor voetgangers zachter "landen" na een aanrijding).
Maar mogenlijk gaan niet alle liefhebbers blij zijn, want de styling is vrij modern voor een klassiek merk als Jaguar, zo heeft de nieuwe XK vrij veel scherpe lijnen terwijl we van het Britse merk toch veeleer zachte contouren gewoon zijn. En de zo befaamde J-gate maakt plaats voor een L-gate zestraps-automaat die nu ook handmatig schakelen aan het stuur toelaat.
De motor is voorlopig nog steeds de gekende 4.2 V8 van 300 pk, volgend jaar mogen we de cabrio en mogenlijk ook de XKR (met kompressor en ongeveer 400 pk) verwachten.

De nieuwe XK probeert zijn modernere concurrenten bij te benen, hopenlijk verliest hij zijn trouwe fans hierdoor niet. De Porschisten onder ons kunnen alvast op beide oren blijven slapen, met zijn 6,2s naar 100 en zijn minder agiel weggedrag, zal de XK (buiten Engeland) niet veel kopers uit de Porsche showroom jagen. Maar net zoals zijn voorganger is ook de nieuwe XK een Aston Martin voor de helft van de prijs...

 

Jaguar XK
Motor: V8
Cilinderinhoud: 4196cc
Vermogen: 300 pk bij 6000 t/m
0-100 km/u: 6,2s
Topsnelheid: 250 km/u (begrensd)


Meer info en foto's op:
http://www.exoticcarsite.com/pages/jaguar-xk-2006.htm...

12:40 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

22-08-05

Cayman S in het wild

De eerste foto's van de Cayman in het "wild" werden genomen in de bossen van de Nürburgring, zijn natuurlijke habitat.
Met zijn centraal liggende 6 cilinder boxer en zijn stijve koets belooft hij een echt circuitbeest te zijn. En de cijfers liegen er ook niet om, de Cayman S zou op de groene hel slechts iets trager zijn dan de 911 Carrera S (355 pk) en maar liefst een handvol seconden sneller dan de standaard 911 (325 pk).



Cayman S
Motor: 6 cilinder boxer
Cilinderinhoud: 3.386cc
Vermogen: 295 pk bij 6.200 t/m
Maximumkoppel: 340 Nm bij 4.400-6.000 t/m
0-100 km/u: 5,4 s
Topsnelheid: 275 km/h
Gemiddeld verbruik: 10,6 l/100km


meer info:
http://www21.porsche.com/filestore.aspx/default.PDF?pool=usa&type=download&id=christophorus%20-%20augustseptember2005-theanimal-PDF&lang=none&filetype=default
http://www22.porsche.com/cayman/pd.asp
en een eerste test op:
http://www.autoweek.com/article.cms?articleId=102787





17:07 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Minder Porsches Carrera GT

Porsche gaat minder Carrera GT´s bouwen. De supersportauto voldoet namelijk per 2006 niet meer aan de Amerikaanse veiligheidseisen.

Porsche heeft besloten van de Carrera GT geen 1.500 maar 1.250 exemplaren te bouwen. De reden is dat in de Verenigde Staten met ingang van 2006 alle nieuw verkochte auto´s moeten zijn voorzien van ´two stage airbags´. Die heeft de Carrera GT niet. Het heeft volgens Porsche geen zin bij een model dat in dergelijk lage aantallen wordt verkocht deze aanpassing te doen.
De meeste van de Carrera GT´s die zijn geschrapt waren bedoeld voor de Amerikaanse markt. Tot en met juli hebben daar 396 GT´s een eigenaar gevonden. Bezitters van de exclusieve Porsche zijn blij met de beslissing. Zij kopen de auto voornamelijk als investering. Een laag productieaantal houdt de waarde van hun auto hoog. Veel kopers van een Carrera GT hadden kritiek op Porsche omdat Porsche zoveel Carrera GT´s wilde bouwen. Voor een dergelijke auto is een productieaantal van 1.500 auto´s best hoog. ´Wanneer Ferrari een dergelijk model bouwt, blijft de productie vaak gelimiteerd tot een stuk of vierhonderd,´ aldus kritische Carrera-eigenaren.
www.autoweek.nl

16:29 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

04-08-05

Spa 24 hours

PosCarClassDriversCarTimeLapsGapAvg
speed
1

9

GT1Poele/Bartels/ScheiderMaserati MC12 GT124:00:34.160576166.63
2

15

GT1Bertolini/Wendlinger/PeterMaserati MC12 GT124:02:32.8475742 LAPS165.83
3

11

GT1Vosse/M'Kens/B'Chut/GardelFerrari 550 Maranello24:02:26.3415679 LAPS163.82
4

12

GT1Bryner/Calderari/Zacchia/BouvyFerrari 550 Maranello24:00:43.80456214 LAPS162.57
5

29

GT1Goossens/Kox/LamyAston Martin DBR924:01:22.88455719 LAPS161.05
6

28

GT1Brabham/Turner/SarrazinAston Martin DBR924:01:23.12755521 LAPS160.47
7

66

GT2Lieb/Rockenfeller/LuhrPorsche 996 GT3 RSR24:02:06.94554135 LAPS156.34
8

22

GT1Duez/Menten/Hernandez/CayrolleCorvette C5R24:01:26.42553640 LAPS154.97
9

67

GT2Moccia/Groppi/CamathiasPorsche 996 GT3 RS24:00:41.78553541 LAPS154.76
10

8

GT1Newton/Erdos/Mallock/BennettSaleen S7 R24:00:35.15052947 LAPS153.03


GT1GT2
1.Poele/Bartels/Scheider
2.Bertolini/Wendlinger/Peter
3.Vosse/M'Kens/B'Chut/Gardel

1.Lieb/Rockenfeller/Luhr
2.Moccia/Groppi/Camathias
3.Ried/Ried/F'Mayr/F'Mayr Jnr


Following scrutineering, the nr 6 GLPK Carsport was excluded from the results, due to the data recording device not being connected (article 61 of the 2005 FIA GT Sporting Regulations). This promotes the nr 12 Larbre Ferrari to fourth, the two Aston Martin cars to fifth and sixth.

Voor meer info:
http://www.proximus24hours.com/htm/allnews.asp
http://www.fiagt.com/index.php?event=6&season=2005

P.S. foto's van de race zijn toegevoegd bij het album van de 24 Uren van Spa 2005

13:16 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |