26-09-05

Porsche wordt hoofdaandeelhouder van VW

De Duitse autobouwer Porsche wil "ongeveer 20 procent" van het kapitaal van Europa's grootste autoconstructeur Volkswagen verwerven. Dat heeft Porsche zondag bekendgemaakt. Het bedrijf bevestigt daarmee een bericht in het Duitse blad Der Spiegel.

Porsche "wil voor 20 procent deelnemen in het kapitaal" met stemrecht in Volkswagen, meldt de groep in een mededeling. Met dat engagement wil Porsche voorkomen "dat er een vijandig overnamebod komt van investeerders die de belangen van de groep uit Wolfsburg op de lange termijn niet op het oog hebben".
"Deze voorziene investering is het strategisch antwoord op dat risico. We willen ook, in ons eigen belang, de onafhankelijkheid van de Volkswagen-groep verzekeren", bevestigt Wendelin Wiedeking, de voorzitter van het directoraat van Porsche.
"Deze Duitse oplossing is een essentiele voorwaarde voor een stabiele ontwikkeling van Volkswagen en, daardoor, voor de voortzetting van de samenwerking tussen de belangen van beide vennootschappen", aldus nog Wiedeking. De afgelopen dagen waren geruchten ontstaan over de interesse van angelsaksische of arabische investeerders voor het kapitaal van Volkswagen. Volgens Der Spiegel zou met de transactie een kost van 3 miljard euro gemoeid zijn, rekening houdend met de huidige koers van het aandeel.

Dit is allemaal best wel grappig aangezien Porsche een dikke 10 jaar geleden aan de rand van de afgrond stond en sindsdien er al tal van speculaties van overnames naar boven zijn gekomen. En nu wint David het dus echt van Goliath...
www.hln.be 


12:29 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

21-09-05

Porsche Cayenne Hybrid aangekondigd

Na Toyota en Honda lijken steeds meer merken interesse te tonen in de hybride technologie. En nu lijkt ook Porsche niet langer te kunnen ontsnappen aan deze innovatie.

Voorlopig zou er enkel een hybride motor in de Cayenne terechtkomen en zouden de "sportieve" modellen aan de elektromotor ontsnappen. Toch hoeft dit zelfs voor de Cayenne geen nadeel te zijn. Porsche belooft zelfs dat de door elektromotoren aangedreven Cayenne even sportief zal zijn als de andere varianten. En dit hoeft zeker geen leugen te zijn, zoals we al eerder zagen bij de Lexus RX 400h. Die zuinigheid, een lage uitstoot, fiscale voordelen, kracht en snelheid perfect weet te combineren. Zo levert de RX beter prestaties (ongeveer 1s sneller op de kilometer uit stilstand), verbruikt hij ongeveer 4 liter/100km minder, en stoot hij slechts 192 g/km koolstofdioxide uit tegenover meer dan 300 voor zijn naaste concurrenten. Daarbij komt nog eens het voordeel dat een elektromotor zijn koppel onmiddelijk van bij de laagste toeren vrijgeeft, een toch wel belangrijk voordeel voor een SUV. Dit zorgt ervoor dat het koppel gigantisch is (gelijk aan dat van een potente diesel maar dan zonder de uitstoot en verbruik) en de hernemingen navenant. Een bijkomend voordeel is dat de overheid een deel van de aankoopprijs terugbetaald (tot 4000€) en dat de pk's die de elektromotor levert niet meegeteld worden bij de verkeersbelasting of de belasting op inverkeersstelling. Zo moet men voor de RX 400h "slechts" betalen voor de 211 pk's die zijn V6 produceert en krijgt men de 61 pk's van de elektromotor er "gratis" bovenop.
De Hybrid Cayenne zal flink wat onderdelen gemeen hebben met de Audi Q7 Hybrid die nu als concept staat te blinken op het autosalon van Frankfurt. Maar de hybride-Porsche zal pas tegen 2010 gelanceerd worden, waarschijnlijk met de komst van een nieuwe Cayenne.

Een hybride Cayenne zou de verkopen zowel in Europa als in Amerika terug een flinke boost kunnen geven. En zou zelfs, integenstelling tot wat meeste mensen denken, kunnen zorgen voor een nog sportievere SUV. Maar spijtig genoeg zal het nog wel enkele jaren wachten geblazen zijn. De groene jongens zullen alvast voor schut staan, want nu hoeft zelfs een sportieve SUV niet langer politiek incorrect te zijn...

13:40 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

14-09-05

Aanpassing foto's

Zoals sommige onder jullie misschien al gemerkt hebben zijn de foto's uit de albums vervangen. Vanaf nu zijn deze foto's bij "full size" verkrijgbaar in 1600*1200, dit komt vooral de kwaliteit van het beeldmateriaal ten goede...

09:50 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Nieuwe concurrent Cayman S: BMW Z4 Coupé

BMW opent als eerste de aanval op de Porsche Cayman S met de Z4 Coupé.

Bij de introductie van de vervanger van de Z3, de Z4, had BMW ons nog zo beloofd dat de nieuwe cabrio geen coupé-variant zou krijgen (na de "flop" met de Z3 Coupé) en dat er dit maal ook geen M-versie zou komen. Dit omdat BMW vond dat de Z4 al snedig genoeg reed en met de 3 liter van 231 pk al over genoeg vermogen beschikte.
Maar met de komst van de nieuwe Porsche Cayman besloot BMW om op zijn stappen terug te keren. Voorlopig is de Z4 Coupé slechts een concept, maar zonder twijfel zal deze BMW zijn weg wel naar de showroom vinden tegen volgende zomer.
Het design is helemaal wat we van een moderne BMW kunnen verwachten, een mengeling van rechte en gebogen lijnen met een hoog kofferdeksel. De wagen doet zelfs wat aan een TVR denken, en dat is zeker een compliment. Toch onderscheidt de nieuwe Coupé zich genoeg van de cabrio, vooral achteraan is het een compleet nieuwe wagen. Opvallend zijn de 2 bobbels in het dak, die verdacht veel lijken op die van de nieuwe Corvette C6.
Onder de kap zullen we in eerste instantie de nieuwe 3 liter zes-in-lijn van BMW tegenkomen die hierin 265 pk en 315 Nm zal ontwikkelen, en later ook in de Z4 cabrio verkrijgbaar zal zijn. Daardoor is de Z4 gevoelig minder krachtig dan de Cayman S, maar die beschikt dan ook over een 3,4 liter. In een later stadium zou BMW dan toch met een 3,2 liter, 340 pk sterke M-versie over de brug komen. Deze zal het moeten opnemen tegen het toekomstige topmodel van de Cayman.

De Cayman S staat nog niet in de showroom  of andere constructeurs proberen hem al te bekampen. Toch zal deze, toch wel knappe, Z4 Coupé het verdomd moeilijk hebben om tegen het exclusieve imago en de fantastische prestaties en wegligging van de Cayman op te boksen. Maar waarschijnlijk zal hij wel aantrekkelijker geprijsd zijn...


BMW Z4 Coupé Concept
Motor: 6-in-lijn
Cilinderinhoud: 2.996cc
Vermogen: 265 pk
Maximumkoppel: 315 Nm
0-100 km/u: 5,9 s
Topsnelheid: 250 km/u (begrensd)

Porsche Cayman S
Motor: 6 cilinder boxer
Cilinderinhoud: 3.386cc
Vermogen: 295 pk
Maximumkoppel: 340 Nm
0-100 km/u: 5,4 s
Topsnelheid: 275 km/h


Meer info en foto's op:
http://www.exoticcarsite.com/pages/bmw-z4-coupe-concept.htm


08:55 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |