15-11-05

Innovatieve Porsche 911 Turbo

Volgend jaar mogen we een nieuwe Turbo verwelkomen, en net als zijn voorgangers zal hij inslaan als een bom.

Al van in 1974 staat er een Turbo in het gamma van Porsche, en bij elke nieuwe generatie 911 hoorde ook een innoverende en bliksemsnelle Turbo. In het verleden waren de nieuwigheden intercooler, bi-turbo, Variocam Plus,... Nu zal de vernieuwing van drie krachtige letters moeten komen: VTG (wat staat voor variable turbine geometry). Deze technologie kan men al enkele jaren bij topdiesels terugvinden en zorgt voor een verhoogde flexibiliteit bij lage snelheden met snellere hernemingen tot gevolg. Doordat bij wagens op benzine de temperatuur van de uitlaatgassen tot boven de 1000°C kan stijgen is er nog niemand in geslaagd dit procédé bij dit type wagens tot een succesvol einde te brengen. Maar Porsche brengt hier nu, in samenwerking met turboproducent Borg Warner, dankzij het gebruik van extreem hittebestendige ruimtevaartmaterialen verandering in. De kracht van VTG zit hem in de beweegbare lamellen die de uitlaatgassen in de gewenste naar het turbinewiel kan sturen. Zodat de vernieuwende turbo de voordelen biedt van een kleine en een grote Turbo in een apparaat. Namelijk voldoende respons bij lage toeren, een explosie van kracht hoog in de toeren en een superieur koppel verspreid over het gehele toerental.

Na de bi-turbo is Porsche nu met VTG weer een stap dichter bij het dichtrijden van het befaamde "turbo-gat". Hiermee maakt de Duitse constructeur nog maar eens een vuist naar de concurrentie (die nu al zweet onder de druk van de Carrera S) die enkel maar zweert bij atmosferische motoren. De nieuwe Turbo mogen we begin volgend jaar verwachten en reken er maar op dat hij de nieuwe maatstaf bij de supersportwagens zal worden want VTG lijkt niet voor niets verdacht veel op TGV...

16:26 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |