14-12-05

Porsche 911 977 Turbo geeft zich bloot!

Gisteren doken plots verschillende foto's van de toekomstige 911 Turbo zonder camouflage op het internet op. Ze zijn allemaal op verschillende plaatsen en door verschillende mensen getrokken, we kunnen dus nu wel met zekerheid zeggen hoe de nieuwe Turbo er zal uitzien.

Al een tijd lang konden we "genieten" van getruceerde foto's van de nieuwe 997 Turbo. Maar sinds gisteren duiken er plots van alle uithoeken ter wereld afbeeldingen op van Porsche's nieuwste topmodel met een minimum aan camouflage. De nieuwe Turbo laat zich dus duidelijk aan de wereld zien en direct vallen de "kikkeroog-achtige" mistlampen en de geïntegreerde knipperlichten vooraan op. Dit samen met de zijdelingse uitlaat, de grote achterspoiler (toch wel een stuk groter dan bij de 996), de uitlaten die in de carosserie ingewerkt zijn en de specifieke velgen (die eerder van Ferrari lijken te komen) geven de 997 Turbo een bijzondere maar misschien niet geheel geslaagde look...

De 997 Turbo geeft zich dus helemaal bloot, en zonder kleren lijkt het fotomodel in spe (naar mijn bescheiden mening) een stuk minder attractief. Hopenlijk stellen de prestaties en de techniek ons ook niet teleur, want volgens sommige bronnen zou het nog 2 jaar wachten zijn op de komst van een DSG-bak...

Meer info en foto's op:
http://www.flat-6.net/forum/showthread.php?t=17216&pa...

15:24 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Audi R10: Porsche-killer in spe?

Audi stelde gisteren haar nieuwe superkanon voor Le Mans voor. Volgens de constructeur blaast hij de (inmiddels) legendarische R8 van de baan, en dit alles met een dieselmotor!

Het gaat natuurlijk niet om een 4-cilinder diesel, maar om een potente 5,5 liter V12 TDI met twee turbocompressoren. Op het eerste zicht lijkt een racewagen op diesel even logisch als alcoholvrij bier. Toch is het zeker geen dom idee van Audi aangezien het vermogen (max. 650 pk) en  het gewicht (min. 900) voor LMP 1's beperkt is. Hierdoor komen alleen de goede eigenschappen van een diesel bovendrijven, veel koppel (maar liefst 1100 NM(!)), een laag verbruik (toch wel superbelangrijk bij een 24 urenrace) en een bijzonder laag toerental waarbij de motor zijn krachten loslaat (tussen de 3000 en 5000 t/m). Hierdoor kan de wagen sneller uit een bocht accelereren en moet de bestuurder minder schakelen. Door de reglementsbeperkingen heeft de wagen geen last van de zwakke kantjes van een diesel, zoals minder vermogen en een hoger gewicht.
De R10 is net zo min als zijn voorganger een schoonheidskoninging. Uiterlijk valt vooral de enorm lange wielbasis op, die de wagen een ongelovelijke wegligging zal moeten bieden. De concurrentie is gewaarschuwd...

Porsche hoopt, zoals iedereen nu inmiddels al wel weet, in 2008 hun 60ste verjaardag op Le Mans te vieren met een 17de overwinning. De gedachte alleen al klinkt als muziek in de oren, alleen maar te hopen dat we niet voorbijgesneld worden door een dieseltje...

14:50 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

12-12-05

Nieuwe concurrent Cayman S: Lotus Europa S

Na BMW met de Z4 Coupé komt Lotus ook voor de dag met een concurrent van de Cayman S.

De Europa S oogt op het eerste zicht een flauwe kopie van de Lotus Elise/Exige. Maar deze nieuwe sportwagen hoopt door een luxuezer interieur, een makkelijkere instap (door een hogere daklijn en een lagere dorpel) en met zelfs een koffer de naam waardig (!) bij de categorie GT's terecht te komen. Voor de aandrijving zorgt de 2-liter turbomotor van Opel van 203 pk, hiermee haalt de Europa S 100 km/u in slechts 5,5s en een top van 225 km/u. Zoals elke Lotus staat ook de nieuwkomer op een strikt dieet van plastic carosserieonderdelen en composietmaterialen waardoor hij slechts 995 kg op de schaal neerzet. Toch een 255 kg meer dan de originele Europa en 135 kg meer dan zijn klein broertje, maar zeker geen slecht cijfer ten opzichte van de concurrentie. Toch vrees ik ervoor dat zelfs bij de relatief aantrekkelijke prijs (+- 50.000 euro) kopers eerder zullen opteren voor de brutaliteit van de Elise/Exige of het comfort, de topsnelheid en de muzikaliteit (6 cilinders ipv 4) van de Cayman S of BMW Z4 Coupé. 

In conclusie; de Europa S biedt ongeveer gelijkaardige prestaties (buiten de topsnelheid) als de Cayman S en zal op het circuit ook wel zijn mannetje staan. Maar qua uitstraling (design), bruikbaarheid (minder comfortabel, kleinere koffer) en prijs zal hij het verdomd lastig hebben om de Cayman S ook maar iets in de weg te leggen...
 

Lotus Europa S
Motor: 4 cilinder turbo
Cilinderinhoud: 2-liter
Vermogen: 203 pk
Maximumkoppel: 263 Nm
0-100 km/u: 5,5 s
Topsnelheid: 225 km/u

Porsche Cayman S
Motor: 6 cilinder boxer
Cilinderinhoud: 3.386cc
Vermogen: 295 pk
Maximumkoppel: 340 Nm
0-100 km/u: 5,4 s
Topsnelheid: 275 km/h


Meer info op:
http://www.grouplotus.com/car/news_detail.php?id=65


15:37 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Drukte bij TechArt

Bij TechArt is men druk in de weer geweest om weer een hele rits nieuwe Porsche's te "verfraaien".

Het begon al een tijdje geleden met de TechArt 997 911 Carrera Polizei Car, en op de Essen Motor Show stonden alle nieuwe "modellen" te pronken. Zo is er vanaf nu de 295 pk sterke TechArt Widebody Boxster die qua look toch wel erg dicht aansluit bij de Carrera GT. Ook op basis van de "oude" 996 Turbo cabrio stond er een 600 pk sterke variant, ook aanwezig was een 370 pk sterke 997 Carrera 4S. Het meest opvallende aan al deze nieuwe kits is dat ze wonderwel passen bij het tijdloze design van onze geliefde Porsche's. De nieuwe TechArt Cayman S (295 pk) is daar het beste bewijs van, de kit tilt de look van de standaard Cayman S van niet onaardig naar bovenaards mooi. Keep up the good work TechArt...


Meer foto's en info op:




14:59 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |