24-01-06

Parijs-Dakar 1986 (Deel I)

Het is nu 20 jaar geleden dat Porsche de wereld nogmaals zijn superioriteit liet
zien door een supersportwagen tegen hoge snelheid door het woestijnzand te sturen en de concurrentie in een stofwolk ter plekke te laten...

De jaren '80 waren voor Porsche werkelijk het golden era, met talloze overwinningen op Le Mans en andere uithoudingsraces, 3 wereldtitels Formule 1 (als motorleverancier van McLaren in 1984-'85-'86). Maar de mooiste overwinningen van alle waren die in het woestijnzand. Het verhaal begon allemaal in 1983 toen Porsche de Gruppe B voorstelde, een supersportwagen voor op de weg die ook zou meestrijden in het immer populaire groep-B rallykampioenschap. Maar bij de ontwikkeling van dit rallykanon doken problemen op waardoor de productie telkens weer werd uitgesteld. Tot uiteindelijk eind '87 de eerste 959's de fabriek verlieten. Porsche was zijn beloftes nagekomen, de 959 was de meest technisch geavanceerde wagen op de planeet en dook zelfs in de meest gelauwerde wetenschappelijke bladen op (we komen op de wegversie van de 959 in een volgend deel op terug).
Waarom de 959 nooit aan groep-B races heeft deelgenomen is een raadsel, het meest logische verhaal is dat tegen de tijd dat de 959 echt op punt stond groep-B al verbannen was wegens te onveilig. Alhoewel kwatongen zullen beweren dat Porsche schrik had van de concurrentie met hun centraal gepositioneerde motor en een jarelange ervaring. Toch stuurde Porsche al in 1984 een 911 3.0 SC naar Dakar. Deze diende als testlabo voor de ontwikkeling van de 959 en beschikte over het koetswerk en alle onderdelen van de raceversies van de 911 3.0 SC maar had de standaard motor van de 911 3.2 die goed was voor een puike 231 pk en maakte al gebruik van het vierwielaandrijvingssysteem dat later furore zou maken in de 959. De test was best geslaagd aangezien Porsche de overwinning mee naar huis nam. In '85 herhaalde Porsche dit experiment nog eens maar dit keer was de 3.0 SC uitgevoerd met het koetswerk van de 959. Spijtig genoeg kende Porsche dit keer enorme pech waardoor het als snel de handdoek in de ring moest gooien. In 1986 was Porsche echter terug en dit keer kwam het met een echte 959, de wagen was een licht aangepaste standaard 959 waarvan het vermogen was teruggeschroefd van 450 naar 400 pk omwille van de minder zuivere benzine die in Afrika beschikbaar was. De 959's leidde van start tot finish en veroverden het Afrikaanse continent met een verschroeiend tempo. Een indrukwekkende 1ste, 2de en 5de plek was het resultaat. Deze overwinning is voor mij de allermooiste omdat het niet enkel aantoont dat Porsche altijd in vooruitgang en nieuwe technologieĆ«n geloofd heeft maar vooral omdat het nogmaals benadrukt hoe goed en degelijk een product uit Zuffenhausen wel niet is. Supersportwagens hebben al jaar en dag het imago van onbetrouwbaar te zijn, en met de beste supercar van het moment besloot Porsche het op te nemen tegen terreinwagens die ontwikkeld waren met de bedoeling te overleven in de ruwste omstandigheden. En het toppunt van al is dat Porsche deze taaie concurrenten dan ook nog eens het nakijken gaf. De populaire reclameslogan "Porsche there is no substitute" was in die dagen dan ook geen hol verkoopsargument.

Deze mooie overwinning doet ons nogmaals denken aan de vele historische zeges die Porsche in het verleden heeft behaald. Plannen die zo gek en belachelijk duur waren dat ze Porsche bijna naar de afgrond dreven maar die het imago van het merk een eeuwige glans en onvoorwaardelijke fans (zoals mij) hebben gegeven. Waarom laat het eens zo fiere merk de racerij in deze economisch succesvolle dagen links liggen? Zou een nieuwe overwinning in Dakar of Le Mans niet tien keer beter zijn voor het imago dan 20% van de aandelen van VW opkopen of het bouwen van een SUV (de Cayenne)? Is winstbejag het ultieme? Heiligt het doel werkelijk alle middelen?...

Een mooi filmpje over de 959 in Dakar kan je hier vinden:
http://www.lad.lv/~martini/porsche/Videos/parisdakar_hi.a...

10:44 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.