21-03-06

12 uur van Sebring: klein drama voor Porsche

Na het succesvolle debuut van de RS Spyder eind vorig seizoen keek iedereen bij Porsche vol ongedult uit naar de start van het nieuwe ALMS-kampioenschap. Maar nu blijkt dat er naast dromen ook nachtmerries bestaan...

Nochtans begon het weekend goed voor Porsche dankzij ronduit schitterende kwalificatietijden, die zelfs in de buurt lagen van die van de oppermachtige Audi R10's. Met veruit de beste tijden van hun klasse veroverde Porsche een 3de en 4de plaats op de startgrid. Ondanks het feit dat de Porsche's in een klasse lager strijden dan de Audi's werden ze toch bij de topfavorieten gerekend omdat de nieuwe R10's met dieselmotor wel eens onbetrouwbaar uit de hoek zouden kunnen komen. Deze verwachting werden al van voor de start ingelost want de wagen van Tom Kristensen, Dindo Capello en Alan McNish kampte al met problemen vanbij de opwarmronde en diende vanuit de pits te starten. Hierdoor kon Porsche al snel beslag leggen op de 2de plek en brak het zweet (en dit niet enkel door de hitte) in de pitbox van Audi uit. Na 1/3 wedstrijd begon het er zelfs nog slechter gaan uit te zien voor Audi toen de tweede R10 oververhit uitviel. Maar Porsche kon van deze pech niet profiteren aangezien ze zelf door mechanische problemen ook een wagen verloren en de andere naar de 8ste plek verdreven zagen. Na de mooie prestatie van de Lola die nog 2des algemeen werd op slechts 4 ronden van de winnende R10 moest Porsche noodgedwongen tevreden zijn met de 2de plek in de LMP2-klasse.

In de GT2-klasse zag het seizoen er voor Porsche minder rooskleurig uit vermits er sterke concurrentie werd verwacht van de nieuwe Ferrari 430 GT en de Panoz Esperante en de Porsche 911 GT3 RSR snakt naar opvolging. Tijdens de kwalificatie werden deze vermoedens dan ook bevestigd met een top 3 die volledig werd ingenomen door de concurrentie. Uiteindelijk sleepte een GT3 dan toch nog een onverhoopte 2de plek in de GT2-klasse uit de brand.

Het raceseizoen had mooi kunnen beginnen voor Porsche door de relatief zwakke prestatie van de Audi's, spijtig genoeg liet Porsche zich ook niet van hun beste kant zien en zullen we dit seizoen misschien moeten tevreden zijn met een algemene LMP2-overwinning. De GT2-klasse, waarin Porsche jaren domineerde, lijkt ook al geen zekerheid op winst meer te zijn zolang er geen nieuwe GT3 RSR op basis van de 997 komt. We kunnen onze hoge verwachtingen voor het nieuwe seizoen dan beter ook wat bijstellen...


Uitslag kwalificatie:
LM-P1
1. Rinaldo Capello/Tom Kristensen/Allan McNish - Audi R10 TDI Power - 1:45.828
2. Frank Biela/Emanuele Pirro/Marco Werner - Audi R10 TDI Power - 1:47.673
3. Chris Dyson/Guy Smith - Lola B06/10 AER - 1:49.531

LM-P2
1. Sascha Maassen/Lucas Luhr/Emmanuel Collard - Porsche RS Spyder - 1:47.800
2. Timo Bernhard/Romain Dumas/Patrick Long - Porsche RS Spyder - 1:48.017
3. Juan Barazi/Michael Vergers/Elton Julian - Courage C65 - 1:52.068

LM-GT1
1. Jason Bright/Pedro Lamy/Stephane Sarrazin - Aston Martin DB9 - 1:55.286
2. Tomas Enge/Darren Turner/Nicolas Kiesa - Aston Martin DB9 - 1:56.030
3. Oliver Gavin/Olivier Beretta/Jan Magnussen - Corvette C6-R - 1:56.770

LM-GT2
1. Scott Maxwell/David Brabham/Sebastien Bourdais - Panoz Esperante - 2:03.563
2. Ralf Kelleners/Jaime Melo - Ferrari 430 GT - 2:03.608
3. Gunnar Jeannette/Tom Milner/Bruno Junqueira - Panoz Esperante - 2:03.671


Uitslag race:
Top 10 Algemeen:
1. (P1) Audi Sport North America - Audi R10 - 349 ronden
2. (P2) Intersport Racing - Lola B05/40 AER - 345 r.
3. (GT1) Corvette Racing - Chevrolet Corvette C6-R - 338 r.
4. (GT1) Aston Martin Racing - Aston Martin DB9 - 337 r.
5. (P1) Dyson Racing Team - Lola B06/10 AER - 336 r.
6. (GT1) Aston Martin Racing - Aston Martin DB9 - 324 r.
7. (GT1) Corvette Racing - Chevrolet Corvette C6-R - 324 r.
8. (P2) Penske Motorsports - Porsche RS Spyder - 323 r.
9. (GT2) Multimatic Motorsports Team - Panoz Esperante GTLM - 320 r.
10. (GT2) Flying Lizard Motorsports - Porsche 911 GT3 RSR - 320 r.

12:30 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.