21-03-06

Porsche schakelt een versnelling hoger met de nieuwe 997 Turbo & GT3 (Deel I)

Onze laatste update dateert alweer van een tijdje terug (waarvoor mijn verontschuldigingen), gelukkig zat men bij Porsche niet stil en lanceerde het merk twee nieuwe modellen waar fanaten al rijkhalzend vanaf de voorstelling van de huidige 911 (997) naar uitkeken; namelijk de Turbo en de GT3.

De 911 Turbo staat al decennialang symbool voor de echte GT, hij behoort tot het exclusieve clubje van de snelste wagens ter wereld maar integenstelling tot zijn radicalere broertjes (zoals de GT3's en de RS'en) vliegt men al badend in luxe en comfort over het asfalt met enkel een zachte gefluit van de krachtige turbo's op de achtergrond. En met deze nieuwe versie is het niet anders, met Tiptronic S versnellingsbak is de nieuwkomer in staat om in slechts 3,7 sec naar 100 km/u te sprinten, en amper 8,5s later staat de teller al mooi op 200. Wanneer men de moed heeft om te blijven doorduwen zal niet al te veel later een goede 310 km/u af te lezen zijn. Superprestaties dus...
Deze kruisrakket wordt zoals zijn naam natuurlijk al aangeeft aangedreven door een turbo-motor. En niet zomaar de eerste de beste, want sinds 1995 (met de 993 Turbo) worden 911 Turbo's niet meer aangedreven door één turbo maar, in navolging van de legendarische 959, door 2! Deze nieuwe turbo doet er met zijn intelligent VTG-systeem (voor meer info zie:
http://porsche-4-ever.skynetblogs.be/?date=20051117&n...) nog een schepje bovenop in zijn strijd tegen zijn eeuwige (en misschien ook enige rivaal): het turbogat. Dit alles leidt tot een vermogen van 480 pk waarmee de Turbo elke tegenstander recht in de ogen kan kijken. En net zoals zijn voorouders de onvergetelijke 959, 993 en 996 beschikt hij over een gesofistikeerd 4-wielaandrijvingssysteem om al die onstuimige paardjes onder controle te houden.
Het uiterlijk van Porsche's nieuwe paradepaardje ligt volledig in de lijn van de verwachtingen. Zo heeft de Turbo, net als alle 4-wielaangedreven 997's, een bredere heupenpartij. En net als zijn illustere voorgangers draagt ook deze nieuwe variant met trots zijn (deels uitklapbare-) spoiler op de achterklep. De enige opvallende elementen zijn de uitlaten die in de achterbumper verwerkt zijn en de snoet met de mistlichten die als kikkerogen vooruit staren in combinatie met de richtingaangevers in het radiatorrooster.
De 997 Turbo is dus de ideale reisgezel voor een snelle, ontspannende en toch onvergetelijke trip naar het zuiden.

Ondanks het feit dat de 997 Turbo over minder vermogen dan zijn Italiaanse concurrenten beschikt laat hij ze toch in een stofwolk achter, en dit tegen een relatief competitieve prijs (€ 140.360). Zijn styling is misschien niet om van achterover te vallen, maar zoals bij elke Porsche zal hij enkel mooier worden met de jaren...

In deel II leest u alles over de nieuwe GT3...

Porsche 911 997 Turbo
Motor: 6 cilinder boxer (biturbo)
Cilinderinhoud: 3.600cc
Vermogen: 480 pk
Maximumkoppel: 620 Nm
0-100 km/u: 3,9 (*3,7) s
Topsnelheid: 310 km/h

* met Tiptronic S automaat


Meer info en foto's op:
http://www.exoticcarsite.com/pages/porsche-997-911-turbo-...

11:37 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.