30-03-06

SportDesign pakket voor Porsche Boxster (S) 987

Als reactie op de vele tuners brengt Porsche nu zelf een pakket met sportieve accessoires voor de Boxster (S) op de markt.

Met dit optionele pakket hoopt Porsche aan de vraag naar sportiever uitziende Boxsters te voldoen. Het pakket bestaat uit een voorspoiler die de aërodynamica en dus ook de wegligging zou beïnvloeden, een andere (eveneens beweegbare) achterspoiler en een gewijzigde achterbumper met diffusor. Dit alles zou de Boxster of Boxster S, want het pakket is leverbaar op beide Boxster-varianten, een sportievere uitstraling moeten geven die in de buurt ligt van die van de Carrera GT. De totale reconversie zou een slordige 4.000 euro kosten en is ook beschikbaar voor reeds afgeleverde 987 Boxsters.

Met het toevoegen van deze, toch wel dure, optie probeert Porsche zelfs de meest veeleisende klanten tevreden te stellen. Maar of ze veel succes zal hebben blijft de vraag want een standaard Boxster blijft mooier en indien men toch op zoek is naar een exclusievere Boxster, lijkt de Techart Boxster Widebody een geslaagder alternatief met een groter Carrera GT-gehalte...

Meer info en foto's op:
http://www.fast-autos.net/news/43/

14:44 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

21-03-06

12 uur van Sebring: klein drama voor Porsche

Na het succesvolle debuut van de RS Spyder eind vorig seizoen keek iedereen bij Porsche vol ongedult uit naar de start van het nieuwe ALMS-kampioenschap. Maar nu blijkt dat er naast dromen ook nachtmerries bestaan...

Nochtans begon het weekend goed voor Porsche dankzij ronduit schitterende kwalificatietijden, die zelfs in de buurt lagen van die van de oppermachtige Audi R10's. Met veruit de beste tijden van hun klasse veroverde Porsche een 3de en 4de plaats op de startgrid. Ondanks het feit dat de Porsche's in een klasse lager strijden dan de Audi's werden ze toch bij de topfavorieten gerekend omdat de nieuwe R10's met dieselmotor wel eens onbetrouwbaar uit de hoek zouden kunnen komen. Deze verwachting werden al van voor de start ingelost want de wagen van Tom Kristensen, Dindo Capello en Alan McNish kampte al met problemen vanbij de opwarmronde en diende vanuit de pits te starten. Hierdoor kon Porsche al snel beslag leggen op de 2de plek en brak het zweet (en dit niet enkel door de hitte) in de pitbox van Audi uit. Na 1/3 wedstrijd begon het er zelfs nog slechter gaan uit te zien voor Audi toen de tweede R10 oververhit uitviel. Maar Porsche kon van deze pech niet profiteren aangezien ze zelf door mechanische problemen ook een wagen verloren en de andere naar de 8ste plek verdreven zagen. Na de mooie prestatie van de Lola die nog 2des algemeen werd op slechts 4 ronden van de winnende R10 moest Porsche noodgedwongen tevreden zijn met de 2de plek in de LMP2-klasse.

In de GT2-klasse zag het seizoen er voor Porsche minder rooskleurig uit vermits er sterke concurrentie werd verwacht van de nieuwe Ferrari 430 GT en de Panoz Esperante en de Porsche 911 GT3 RSR snakt naar opvolging. Tijdens de kwalificatie werden deze vermoedens dan ook bevestigd met een top 3 die volledig werd ingenomen door de concurrentie. Uiteindelijk sleepte een GT3 dan toch nog een onverhoopte 2de plek in de GT2-klasse uit de brand.

Het raceseizoen had mooi kunnen beginnen voor Porsche door de relatief zwakke prestatie van de Audi's, spijtig genoeg liet Porsche zich ook niet van hun beste kant zien en zullen we dit seizoen misschien moeten tevreden zijn met een algemene LMP2-overwinning. De GT2-klasse, waarin Porsche jaren domineerde, lijkt ook al geen zekerheid op winst meer te zijn zolang er geen nieuwe GT3 RSR op basis van de 997 komt. We kunnen onze hoge verwachtingen voor het nieuwe seizoen dan beter ook wat bijstellen...


Uitslag kwalificatie:
LM-P1
1. Rinaldo Capello/Tom Kristensen/Allan McNish - Audi R10 TDI Power - 1:45.828
2. Frank Biela/Emanuele Pirro/Marco Werner - Audi R10 TDI Power - 1:47.673
3. Chris Dyson/Guy Smith - Lola B06/10 AER - 1:49.531

LM-P2
1. Sascha Maassen/Lucas Luhr/Emmanuel Collard - Porsche RS Spyder - 1:47.800
2. Timo Bernhard/Romain Dumas/Patrick Long - Porsche RS Spyder - 1:48.017
3. Juan Barazi/Michael Vergers/Elton Julian - Courage C65 - 1:52.068

LM-GT1
1. Jason Bright/Pedro Lamy/Stephane Sarrazin - Aston Martin DB9 - 1:55.286
2. Tomas Enge/Darren Turner/Nicolas Kiesa - Aston Martin DB9 - 1:56.030
3. Oliver Gavin/Olivier Beretta/Jan Magnussen - Corvette C6-R - 1:56.770

LM-GT2
1. Scott Maxwell/David Brabham/Sebastien Bourdais - Panoz Esperante - 2:03.563
2. Ralf Kelleners/Jaime Melo - Ferrari 430 GT - 2:03.608
3. Gunnar Jeannette/Tom Milner/Bruno Junqueira - Panoz Esperante - 2:03.671


Uitslag race:
Top 10 Algemeen:
1. (P1) Audi Sport North America - Audi R10 - 349 ronden
2. (P2) Intersport Racing - Lola B05/40 AER - 345 r.
3. (GT1) Corvette Racing - Chevrolet Corvette C6-R - 338 r.
4. (GT1) Aston Martin Racing - Aston Martin DB9 - 337 r.
5. (P1) Dyson Racing Team - Lola B06/10 AER - 336 r.
6. (GT1) Aston Martin Racing - Aston Martin DB9 - 324 r.
7. (GT1) Corvette Racing - Chevrolet Corvette C6-R - 324 r.
8. (P2) Penske Motorsports - Porsche RS Spyder - 323 r.
9. (GT2) Multimatic Motorsports Team - Panoz Esperante GTLM - 320 r.
10. (GT2) Flying Lizard Motorsports - Porsche 911 GT3 RSR - 320 r.

12:30 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Porsche schakelt een versnelling hoger met de nieuwe 997 Turbo & GT3 (Deel I)

Onze laatste update dateert alweer van een tijdje terug (waarvoor mijn verontschuldigingen), gelukkig zat men bij Porsche niet stil en lanceerde het merk twee nieuwe modellen waar fanaten al rijkhalzend vanaf de voorstelling van de huidige 911 (997) naar uitkeken; namelijk de Turbo en de GT3.

De 911 Turbo staat al decennialang symbool voor de echte GT, hij behoort tot het exclusieve clubje van de snelste wagens ter wereld maar integenstelling tot zijn radicalere broertjes (zoals de GT3's en de RS'en) vliegt men al badend in luxe en comfort over het asfalt met enkel een zachte gefluit van de krachtige turbo's op de achtergrond. En met deze nieuwe versie is het niet anders, met Tiptronic S versnellingsbak is de nieuwkomer in staat om in slechts 3,7 sec naar 100 km/u te sprinten, en amper 8,5s later staat de teller al mooi op 200. Wanneer men de moed heeft om te blijven doorduwen zal niet al te veel later een goede 310 km/u af te lezen zijn. Superprestaties dus...
Deze kruisrakket wordt zoals zijn naam natuurlijk al aangeeft aangedreven door een turbo-motor. En niet zomaar de eerste de beste, want sinds 1995 (met de 993 Turbo) worden 911 Turbo's niet meer aangedreven door één turbo maar, in navolging van de legendarische 959, door 2! Deze nieuwe turbo doet er met zijn intelligent VTG-systeem (voor meer info zie:
http://porsche-4-ever.skynetblogs.be/?date=20051117&n...) nog een schepje bovenop in zijn strijd tegen zijn eeuwige (en misschien ook enige rivaal): het turbogat. Dit alles leidt tot een vermogen van 480 pk waarmee de Turbo elke tegenstander recht in de ogen kan kijken. En net zoals zijn voorouders de onvergetelijke 959, 993 en 996 beschikt hij over een gesofistikeerd 4-wielaandrijvingssysteem om al die onstuimige paardjes onder controle te houden.
Het uiterlijk van Porsche's nieuwe paradepaardje ligt volledig in de lijn van de verwachtingen. Zo heeft de Turbo, net als alle 4-wielaangedreven 997's, een bredere heupenpartij. En net als zijn illustere voorgangers draagt ook deze nieuwe variant met trots zijn (deels uitklapbare-) spoiler op de achterklep. De enige opvallende elementen zijn de uitlaten die in de achterbumper verwerkt zijn en de snoet met de mistlichten die als kikkerogen vooruit staren in combinatie met de richtingaangevers in het radiatorrooster.
De 997 Turbo is dus de ideale reisgezel voor een snelle, ontspannende en toch onvergetelijke trip naar het zuiden.

Ondanks het feit dat de 997 Turbo over minder vermogen dan zijn Italiaanse concurrenten beschikt laat hij ze toch in een stofwolk achter, en dit tegen een relatief competitieve prijs (€ 140.360). Zijn styling is misschien niet om van achterover te vallen, maar zoals bij elke Porsche zal hij enkel mooier worden met de jaren...

In deel II leest u alles over de nieuwe GT3...

Porsche 911 997 Turbo
Motor: 6 cilinder boxer (biturbo)
Cilinderinhoud: 3.600cc
Vermogen: 480 pk
Maximumkoppel: 620 Nm
0-100 km/u: 3,9 (*3,7) s
Topsnelheid: 310 km/h

* met Tiptronic S automaat


Meer info en foto's op:
http://www.exoticcarsite.com/pages/porsche-997-911-turbo-...

11:37 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |