10-05-06

Porsche schakelt een versnelling hoger met de nieuwe 997 Turbo & GT3 (Deel II)

Zelfs nog meer dan de Turbo (die we in deel I bespraken), zal de GT3 uitgroeien tot de lieveling van de Porschisten aangezien hij alles heeft wat een echte Porsche hoort te hebben; een beperkter gewicht, een strakke ophanging en een bloedmooie lijn.

Laten we met dat laatste punt van start gaan, weinigen zullen me tegenspreken wanneer ik zeg dat dit een van de mooiste creaties is die Porsche de laatste jaren op de wereld heeft losgelaten. Een perfecte mix van agressiviteit en elegantie die hij natuurlijk van de Cup-versie geërfd heeft. Opvallende details zijn de centraal geplaatste dubbele uitlaat, de "eendenstaart" die verwijst naar de GT3 MK1 en
het verbreede koetswerk dat hij deelt met de C4(S) om zo plaats te maken voor een 90 liter groot benzinereservoir. Dit alles geeft hem niet enkel een geslaagde look (zeker in de kleur waarin hij voorgesteld is: Grand Prix White) maar ook een buitengewone stroomlijn met en cx van 0,29 ten overstaande van 0,30 voor zijn voorganger. En door nog beter gebruik te maken van luchtinlaten bekomt de nieuwe GT3 een nog betere koeling van remmen en motor en genereert hij nog meer down force. Optioneel zijn, zoals altijd, ceramische remmen verkrijgbaar en de GT3 zal zelfs over een nieuw type PCCB's, namelijk "Arcus" beschikken. Deze zijn nog beter geventileerd en zouden tot 900 gram extra per schijf minder wegen!

De krachtbron is nog steeds de oude vertrouwde 3,6 liter boxer die afstamt van de fabelachtige GT1 en nu een meer dan gezonde 415 pk en maximum 8400 o/m (!) kan produceren. En met het sport chrono pack kan hij zelfs 25 Nm overboost (net zoals de Turbo) tussen 3000 en 4250 o/m leveren. Qua prestaties levert dit een puike 4,3 sec naar 100 en een top van 310 km/u op. Maar echt wonderbaarlijk is de acceleratie over de kilometer uit stilstand, die hij afhaspelt in amper 21 sec. Dit maakt de GT3 (voor het eerst) sneller dan de Turbo en zorgt ervoor dat hij zijn grote broer, de Carrera GT, op de voet kan volgen!

Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, want alhoewel er weer 34 wilde paarden bijkwamen is hij met 1395 kg bezwaarlijk een lichte jongen te noemen. Dit is evenveel als de standaard Carrera en 15 kg meer dan de vorige GT3 die door sommige ook al een lichte vorm van corpulentie verweten werd.
De (intussen) legendarische 964 RS beschikte helemaal niet over PASM en allerhande moderne snufjes maar zette wel een puike 1220 kg op de weegschaal. Waardoor hij zich nu nog steeds, alhoewel hij "slechts" 260 pk heeft, goed op circuit weet te verdedigen tegen zijn zwaarlijvige nakomelingen.
In het najaar mogen we nog een extra sportieve GT3 RS verwachten, die mogenlijk beschikt over een 3,8 liter boxer om zich zo beter te kunnen verdedigen tegen de aanvallen van Ferrari in de racerij en op de weg.

De nieuwe GT3 is niet alleen de ideale wagen om een weekendje op het circuit mee te gaan vertoeven want hij zal je niet alleen aan de grond nagelen met zijn snelheid maar evenzeer door zijn charme en looks. Voor 113.740€ kan men al zijn jongensdromen laten uitkomen...

Porsche 911 997 GT3
Motor: 6 cilinder boxer
Cilinderinhoud: 3.600cc
Vermogen: 415 pk
Maximumkoppel: 405 Nm
0-100 km/u: 4,3 s
Topsnelheid: 310 km/h

Meer info en foto's op:
http://www.exoticcarsite.com/pages/porsche-997-911-gt3-20...

Filmpjes:
http://video.google.com/videoplay?docid=-7260513759197437...
http://coochas.com/porsche/Resources/997GT3vid1.wmv (met dank aan Rufie)
http://video.google.com/videoplay?docid=29008633537799221...

10:55 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.