29-05-06

Nieuw: Porsche 997 GT3 RS

Sneller dan verwacht laat Porsche ons al genieten van de nieuwe GT3 RS. Gedeeltelijk is hij exact wat we verwacht hadden, maar niet helemaal...

Het recept voor de nieuwe RS is net hetzelfde als dat van de 996, je neemt een lichtgwicht GT3 voegt een snuifje carbon (achtervleugel) en lichte plastic (zoals voor de achterruit) toe. En het resultaat is een nog lichter en pikanter gerecht (1375 kg of 20 kg minder dan de standaard GT3).
De motor is nog steeds dezelfde 3,6 liter van 415 pk gebleven. Niet dat dit ontoereikend is, maar net hier "ontgoochelt" de RS ons misschien een beetje. Elke Porsche-liefhebber had gehoopt dat het Duitse merk voor een 3,8 liter flat 6 zou zorgen om zo de bloeddorstige Italiaanse concurrentie op afstand te houden. Want niet alleen in de GT2-raceklasse zal de 911 het moeilijk krijgen, maar ook op de weg want de F430 CS zal waarschijnlijk meer dan 500 pk uitbraken en minder wegen dan de Porsche.
Door het minimale gewichtsverlies zijn de prestatie ook niet zo verschillend, een sprintje van 0 tot 100 zou nu 0,1s sneller voorbij moeten zijn (4,2s). En de topsnelheid blijft ongewijzigd op 310 km/u. Op circuit zou de nieuwe RS wel een fractie sneller moeten zijn dan de GT3 maar meer hierover later.
Volgens de eerste informatie zal de RS enkel leverbaar zijn als Clubsportpakket met een rolkooi en lichtgewicht sportstoelen. Als koetswerkkleuren zouden alleen maar zwart/zilver/fel oranje of groen (zoals de originele 2.7 RS) tot de keuzemogenlijkheden behoren. De velgen zouden ook enkel in zwart of oranje verkrijgbaar zijn. Maar net als altijd bij Porsche is alles (tegen betaling) mogenlijk...

Bij Porsche volgen de evoluties zich nu razendsnel op, de GT3 staat nog niet in de showroom (zal pas voor juni zijn) of we krijgen al de eerste foto's van de GT3 RS te zien. De nieuwkomer stelt ons misschien wat teleur maar dit is dan vooral omdat de GT3 (en de concurrentie) de lat al zo hoog heeft gelegd. Volgend jaar zullen de GT3 en GT3 RS alvast graag geziene gasten op de Porsche Days in Spa zijn...

Porsche 911 997 GT3 RS
Motor: 6 cilinder boxer
Cilinderinhoud: 3.600cc
Vermogen: 415 pk
Maximumkoppel: 405 Nm
0-100 km/u: 4,2 s
Topsnelheid: 310 km/h

Meer info en foto's op:
Autoweek.nl, Autowereld.com, Seriouswheels.com en Porsche.com



13:02 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

22-05-06

Nieuw: Porsche Cayman

Na de Cayman S schotelt Porsche ons nu ook de basis Cayman voor; een betaalbaarder alternatief voor wie ook met minder pk-geweld tevreden is.

De Cayman moet het stellen met de 2,7 liter flat 6 uit de (eveneens) basis Boxster. Integenstelling tot de Cayman S heeft dit model dus geen recht op een eigen motor. Maar toch biedt hij 5 pk meer, namelijk 245 stuks in totaal, dan de Boxster. Qua prestaties geeft dit een puike 6,1s van 0 naar 100 km/u en een top van 258, mooie prestaties zonder meer. Spijtig genoeg wordt deze motor slechts gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak.

De nieuweling is langs de buitenkant te onderscheiden van zijn grote broer door zijn enkele centrale uitlaat (ipv een dubbele), door de zwarte lipjes onder de voorbumper (zilverkleurige bij de S), zwarte remklauwen (rode) en soberdere 17" vijfspakige velgen. Optioneel zal men dit natuurlijk allemaal volledig naar de wensen van de klant kunnen aanpassen en zal ook PASM en een 6-bak verkrijgbaar zijn.

Vanaf eind juli wordt deze concurrent van de BMW Z4 Coupé in Duitsland leverbaar tegen een prijs van 47.647 euro . In België zou deze prijs nog gevoelig hoger kunnen liggen waardoor deze coupé qua prijs toch wel erg dicht in de buurt van de Boxster S komt. Die met zijn 280 pk en open dak flink wat troeven op tafel kan leggen...

Porsche Cayman
Motor: 6 cilinder boxer
Cilinderinhoud: 2.687cc
Vermogen: 245 pk
Maximumkoppel: 273 Nm
0-100 km/u: 6,1 s
Topsnelheid: 258 km/h

Meer info en foto's op:
http://www.porsche.com/all/centreforward/uk.aspx...
http://www.theautobahn.com/forum/showcar.php?do=view_page...
http://www.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=3...

 

17:54 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

20-05-06

Porsche crashes

Spijtig genoeg zorgt snel rijden soms ook voor de nodige ongevallen en schade. Hierna volgt een overzicht van enkele van de meest wonderbaarlijke Porsche crashes, haal je zakdoek dus al maar boven...

10:59 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

17-05-06

Telenet: Porsche fotogalerij

Nee nee, het is hier niet de bedoeling om reclame voor Telenet te gaan maken. Ik botste per ongeluk op een Porsche galerij op de homepage. De foto's zijn meestal de gekende officiele afbeeldingen maar er zitten ook enkele nobele onbekende tussen.

Enjoy...


12:24 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

14-05-06

Top Gear is back!

Sinds vorige week is het nieuwe seizoen van het bekende Britse automagazine er weer. De eerste aflevering was nog gekker dan alle vorige seizoenen te samen. Zo vernielden Jeremy en collega's een splinternieuwe carwash met hun zelfgemaakte Renault Espace cabrio. En kreeg de Koenigsegg CCX het hard te verduren, tijdens een snelle ronde met de Stig achter het stuur spinde de Zweedse sportwagen van de baan en vloog hij dwars door een bandenmuur. Met ernstige schade vooraan tot gevolg.
Wat gaat dat vanavond wel niet geven...

Top Gear
BBC 2 21-22u (onze tijd)

11:22 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

10-05-06

Porsche schakelt een versnelling hoger met de nieuwe 997 Turbo & GT3 (Deel II)

Zelfs nog meer dan de Turbo (die we in deel I bespraken), zal de GT3 uitgroeien tot de lieveling van de Porschisten aangezien hij alles heeft wat een echte Porsche hoort te hebben; een beperkter gewicht, een strakke ophanging en een bloedmooie lijn.

Laten we met dat laatste punt van start gaan, weinigen zullen me tegenspreken wanneer ik zeg dat dit een van de mooiste creaties is die Porsche de laatste jaren op de wereld heeft losgelaten. Een perfecte mix van agressiviteit en elegantie die hij natuurlijk van de Cup-versie geërfd heeft. Opvallende details zijn de centraal geplaatste dubbele uitlaat, de "eendenstaart" die verwijst naar de GT3 MK1 en
het verbreede koetswerk dat hij deelt met de C4(S) om zo plaats te maken voor een 90 liter groot benzinereservoir. Dit alles geeft hem niet enkel een geslaagde look (zeker in de kleur waarin hij voorgesteld is: Grand Prix White) maar ook een buitengewone stroomlijn met en cx van 0,29 ten overstaande van 0,30 voor zijn voorganger. En door nog beter gebruik te maken van luchtinlaten bekomt de nieuwe GT3 een nog betere koeling van remmen en motor en genereert hij nog meer down force. Optioneel zijn, zoals altijd, ceramische remmen verkrijgbaar en de GT3 zal zelfs over een nieuw type PCCB's, namelijk "Arcus" beschikken. Deze zijn nog beter geventileerd en zouden tot 900 gram extra per schijf minder wegen!

De krachtbron is nog steeds de oude vertrouwde 3,6 liter boxer die afstamt van de fabelachtige GT1 en nu een meer dan gezonde 415 pk en maximum 8400 o/m (!) kan produceren. En met het sport chrono pack kan hij zelfs 25 Nm overboost (net zoals de Turbo) tussen 3000 en 4250 o/m leveren. Qua prestaties levert dit een puike 4,3 sec naar 100 en een top van 310 km/u op. Maar echt wonderbaarlijk is de acceleratie over de kilometer uit stilstand, die hij afhaspelt in amper 21 sec. Dit maakt de GT3 (voor het eerst) sneller dan de Turbo en zorgt ervoor dat hij zijn grote broer, de Carrera GT, op de voet kan volgen!

Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, want alhoewel er weer 34 wilde paarden bijkwamen is hij met 1395 kg bezwaarlijk een lichte jongen te noemen. Dit is evenveel als de standaard Carrera en 15 kg meer dan de vorige GT3 die door sommige ook al een lichte vorm van corpulentie verweten werd.
De (intussen) legendarische 964 RS beschikte helemaal niet over PASM en allerhande moderne snufjes maar zette wel een puike 1220 kg op de weegschaal. Waardoor hij zich nu nog steeds, alhoewel hij "slechts" 260 pk heeft, goed op circuit weet te verdedigen tegen zijn zwaarlijvige nakomelingen.
In het najaar mogen we nog een extra sportieve GT3 RS verwachten, die mogenlijk beschikt over een 3,8 liter boxer om zich zo beter te kunnen verdedigen tegen de aanvallen van Ferrari in de racerij en op de weg.

De nieuwe GT3 is niet alleen de ideale wagen om een weekendje op het circuit mee te gaan vertoeven want hij zal je niet alleen aan de grond nagelen met zijn snelheid maar evenzeer door zijn charme en looks. Voor 113.740€ kan men al zijn jongensdromen laten uitkomen...

Porsche 911 997 GT3
Motor: 6 cilinder boxer
Cilinderinhoud: 3.600cc
Vermogen: 415 pk
Maximumkoppel: 405 Nm
0-100 km/u: 4,3 s
Topsnelheid: 310 km/h

Meer info en foto's op:
http://www.exoticcarsite.com/pages/porsche-997-911-gt3-20...

Filmpjes:
http://video.google.com/videoplay?docid=-7260513759197437...
http://coochas.com/porsche/Resources/997GT3vid1.wmv (met dank aan Rufie)
http://video.google.com/videoplay?docid=29008633537799221...

10:55 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

04-05-06

Porsche Francorchamps Days 2006

Morgen begint het driedaagse festijn voor de Porsche-liefhebber op een van de meest mytische circuits weer: de Porsche Francorchamps Days.
Net als alle andere jaren zullen weer de mooiste en meest onwaarschijnlijke pk-monsters te zien zijn in hun natuurlijke habitat: het circuit. Mijn camera en ik zijn er alvast klaar voor, en hopenlijk zie ik jullie er ook!

Om al even terug in de sfeer te komen kan je de beelden van vorig jaar bekijken door op de foto hieronder te klikken.


21:53 Gepost door Godspeed | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |