22-11-06

Return on investment...

Keert Porsche nog ooit terug naar de hoogste regionen van de automobielsport? Dit is de vraag die men zich toch wel mag stellen aangezien het (van '98 op Le Mans) toch al weer een tijdje geleden is dat Porsche als fabrieksteam een grote internationale prijs wegkaapte. En na verklaringen van de autosportafdeling van Porsche vorige week op Moteur (een autoprogramma op RTL)  lijkt daar voor de nabije toekomst niet veel verandering in te komen. Zo gaf men wel toe dat Porsche van plan was om op basis van de Carrera GT een GT1 te ontwikkelen maar dat er te weinig privéteams interesse in deze categorie van het autoracen tonen door de hoge kostprijs van dergelijke bolides. Nochtans denk ik dat het GT-racen de laatste jaren (neem als voorbeeld maar de 24 Uren van Spa of het FIA GT) sterk aan belangstelling heeft gewonnen.
In het mulle woestijnzand van Dakar zullen we ook al geen Porsche's meer te zien krijgen. Alhoewel dit toch de ideale manier zou zijn om de Cayenne te promoten (en misschien eindelijk gelieft te maken bij de aanhangers van het merk) oordeelt Porsche dat de return on investment veel te laag zou zijn.
Enkel wanneer de kosten niet te hoog zijn en deze nog bijna volledig gedragen wordt door privéteams (zoals in de Porsche Supercup, met de 997 GT3 RSR of met de GT3 in de rally) wilt Porsche zich nog eens van zijn sportiefste kant laten zien.
Toch wel bizar voor een merk dat zijn status te danken heeft aan heroïsche overwinningen. Het lijkt wel alsof Porsche meer lef en durf had in tijden wanneer het economisch minder goed ging (midden en eind jaren '80) dan nu. Zou het niet beter zijn voor het imago om nog eens in Le Mans of Dakar te winnen dan weeral in het nieuws te verschijnen met de inkoop van nog eens 2% (slecht presterende) VW aandelen...
 

gt3cup_997

16:26 Gepost door Godspeed in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Eindelijk: Facelift Cayenne

Eindelijk zal de Cayenne krijgen waar hij al een hele tijd op zat te wachten, een welverdiende Botoxkuur. Want veel meer dan een nieuw aangezicht en mogenlijk een strakker achterwerk (net als bij zijn zusje de VW Touareg) zal er niet inzitten. Op het salon van Detroit in januari zullen we meer te weten komen...

15:58 Gepost door Godspeed in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

17-11-06

Porsche 997 GT3 in Autogids

AG_706_H_XNa de Turbo (in augustus), was het nu ook de beurt aan de GT3 om op de testbank van de Autogids te belanden. Met een licht teleurstellend resultaat tot gevolg...
Vanaf de eerst voorstelling werd de 997 GT3 direct de favoriet van meeste Porschisten. Niet verwonderlijk aangezien hij in tegenstelling tot de luxueuze en ietwat corpulente Turbo garant staat voor de pure sensaties waar de liefhebbers van het merk zo op verlekkerd zijn. Daarenboven kan hij ook nog eens rekenen op een look die minder tegenstanders kent dan die van zijn Turbo-broertje.
Maar zoals zo vaak worden hoge verwachtingen niet helemaal ingelost. Zo kan de 997 GT3 in de huidige editie van Autogids de cijfers die gezet waren door zijn voorganger niet evenaren, laat staan verslaan! Op de sprint van 0-100 km/u is hij met 5,1s zelfs trager dan de Carrera S! Ook in de hernemingen kan de nieuwe GT3, ondanks het hogere koppel en kortere verhoudingen, de tijden (3 jaar geleden gezet door de 996 GT3) niet van de tabellen vegen. Het verbruik aan de andere kant viel wel lager uit, maar dit kan niet de bedoeling zijn van dit circuitbeest. Hopenlijk waren deze licht teleurstellende resultaten slechts exemplarisch en maakt de 997 GT3 waar wat zijn look belooft...
De Autogids (nr. 706) met de gedetailleerde test van de 997 GT3 vind je nog tot woensdag in de krantenwinkel.

www.autogids.be
P.S. Omwille van PC-problemen is het hier de afgelopen weken opvallend stil geweest, maar daar komt weldra verandering in!

12:05 Gepost door Godspeed in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |